Hoe de huisstijl van Specialisterren tot stand is gekomen met Waanders.studio!

Sinds september heeft Specialisterren een nieuwe huisstijl en website. Om dit te kunnen ontwikkelen hebben wij samengewerkt met Waanders.studio. Waanders.studio is een strategisch ontwerpbureau dat creativiteit inzet om bedrijven herkenbaar te maken. Dit doen zij met een team van vier mensen, waarbij oprichter Nils Waanders en zijn compagnon Michelle Morsink aan het hoofd staan. Hieronder kun je meer lezen over onze creatieve partner en de totstandkoming van onze nieuwe huisstijl!

 
Oprichter Nils Waanders

Waanders.studio

Tien jaar geleden is Nils begonnen als freelance ontwerper en heeft in die hoedanigheid veel verschillende opdrachten mogen doen. Met de komst van Michelle twee jaar geleden kwam er meer focus op het visueel maken van het verhaal van bedrijven op een onderscheidende manier. De missie van Waanders.studio is dan ook om bedrijven te voorzien van een herkenbare visuele identiteit die perfect aansluit bij hun missie en visie. Nils en Michelle beschikken over een goed luisterend oor en willen begrijpen waar een bedrijf voor staat.

Nils: “Wij vragen net zo lang door tot we echt helder hebben wat de essentie is van een bedrijf en we genoeg verhalen hebben om inspiratie uit te halen. Ik vind het interessant om die verhalen vervolgens visueel te maken op een manier die niet te voor de hand ligt, zodat men zich kan verwonderen.”

De samenwerking met Specialisterren

Om tot de stijl te komen zoals die nu is, heeft Waanders eerst een archetype training bij Specialisterren gedaan. Bij deze training werden de mensen van Specialisterren aan de tand gevoeld over hoe zij Specialisterren zien en hoe zij willen dat klanten Specialisterren zien. Al snel kwam naar voren dat het een uitdaging is om zowel het sociale als het zakelijke goed gebalanceerd te verwerken in een herkenbare huisstijl

Nils: “Bij het ontwerpen was ik meer op zoek naar de uitstraling van een techbedrijf dan van een goed doel. We wilde dat het eindresultaat modern en zakelijk zou zijn en toch toegankelijk.”

Na een aantal interne iteraties in het ontwerp, is de stijl ontstaan zoals die nu is: modern en toegankelijk. Elke kleur staat voor iets. Blauw en zwart zijn de organisatiekleuren, groen staat voor de sociale missie van Specialisterren, geel voor de testdiensten die we leveren en rood voor RPA. Deze kleuren ondersteunen het verhaal van de verschillende elementen waaruit Specialisterren bestaat. Uiteindelijk is de inspiratie voor het nieuwe logo gekomen uit de reis van Sjoerd, daar kun je in dit bericht meer over lezen.

Nils: “Het meest uitdagende was om als outsider het verhaal goed te kunnen vertalen, met alle meningen en smaken die er zijn. Het was ontzettend prettig dat de directie van Specialisterren ons de vrijheid gaf om iets compleet nieuws te maken. Ook was het erg leuk om te zien dat de ideeën uiteindelijk vorm kregen in bijvoorbeeld een mooie website.”

De kers op de taart

Naast het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl en het ontwerpen van de Specialisterren website, heeft Waanders.studio belangeloos de Social Impact Board website vormgegeven. Dit, omdat ze onze missie om zoveel mogelijk mensen met een vorm van autisme aan het werk te helpen, wilde steunen. Dit was voor ons de kers op de taart van een ontzettend geslaagde samenwerking. Waanders.studio, bedankt!

Related Posts

Ga naar de inhoud